Konsten att ge och ta feedback

Att ge feedback. En viktig del av såväl arbetslivet som hemma för att våra olika typer av relationer och förhållanden ska fungera så bra som möjligt. Det är ett oerhört viktigt verktyg som alla borde lära sig använda.

Jag gav honom blicken

Att få och ge feedback kring uppgifter, samarbete eller beteende kan vara utmanande på olika sätt.
Båda ändarna av feedback kan kännas obekväma för den som inte är van vid att uttrycka sig.

Det känns generellt som en ganska ”osvensk” sak, gör det inte? Tydlig korrigerande feedback, när man helst hade velat att en sån där särskild blick eller gest skulle räcka.

”Jag tittade på honom, då slutade han. Han förstod vad jag menade.”

Skillnad på sak och person

Att en uppgift blir fel innebär inte att det är fel på personen som gjorde det. Du är inte dålig för att du har gjort ett dåligt jobb. Däremot behöver du vara beredd på att ta till dig konstruktiv kritik för att kunna göra det bättre nästa gång.

Sitter du i andra änden av feedbacksnöret är det ännu viktigare att komma ihåg det. Det är inte personen det är fel på; det är sannolikt tillvägagångssättet, uppgiften i sig eller bristande kommunikation som är boven här.

Ju närmre desto värre?

Vi är ofta väldigt flitiga på att ge feedback till andra, även i situationer då vi inte alltid är medvetna om att det är just det vi gör. Tonåringen tjurar argt till mamma att hon minsann ALLTID säger nej och aldrig lyssnar.

Måste du alltid lämna tandkrämen på handfatet?
Lägg av, du stöööör!
Den här maträtten, igen?!

I nära relationer blir vi lätt hemmablinda för hur vi uttrycker oss.
Men tänk om vi skulle ta med jobbet hem? Bara den här lilla biten av det.

 

Det ohemliga feedback-receptet


Jag blir
[känsla] därför att [konsekvens] när du [beteende]. Kan du inte [önskan]?

Undvik ord som alltid, aldrig eller alla.

  • Du gör alltid såhär…
  • Att du aldrig…
  • Alla vet att…

Det upplevs anklagande, arrogant och leder sällan till en smidig fortsättning.

Du har känt någonting och det är därför du vill eller behöver ge feedbacken från början!
Så uttryck vad det är det du känner så blir det mycket lättare för personen i den mottagande änden att ta till sig och se sitt beteende eller agerande utifrån någon annans perspektiv!

-”Du säger aldrig till när du blir försenad!”
Möjliga svar på det här: Det gör jag visst! / Det gör ju inte du heller! / Obekväm tystnad

”Jag blev orolig och trodde det hade hänt dig något när du inte sa att du skulle bli försenad. Kan du inte ta för vana att skicka ett sms?”
Ger lite mer utrymme för personen i fråga att förstå konsekvenserna av att inte ha en tanke på (eller strunta i) att höra av sig.

”Jag tycker det känns lite ofräscht när du lämnar tandkrämen på handfatet. Kan du inte ställa in den i badrumsskåpet när du använt den?”
Klassiker. Bara lägger den här. Ingen anledning.

 

Ta emot feedback

För att kunna ta emot feedback måste man lyssna. Att lyssna kan vara svårt om man samtidigt är helt uppe i att försvara sig, neka eller avbryta med synpunkter. Lyssna klart. Som farmor alltid sa: du har två öron och en mun, fundera över den fördelningen.

När steg ett är avklarat kan det vara bra att stämma av så att man verkligen har förstått varandra rätt. Återge lite kort, med dina egna ord, vad som sagts för att bekräfta att ni inte missförstått varandra. Nog för att den som ger feedback måste vara tydlig, men vi lägger ofta våra egna värderingar och meningar i ord och uttryck som inte är självklara för andra.

Poängen går lite förlorad om du tror dig fått kritik för ditt färgval på en affisch, när det var storleken det gällde.

Valet är ditt

Ha respekt för vad den andra parten upplever. Det är alltid ditt val vad du vill göra med den feedback du fått. Du har inte förbundit dig till att förändra någonting bara för att du lyssnat på ett bra sätt. Informationen är din att ruva på tills du känner att du vill använda dig av den eller förkasta den.

Avslutningsvis, här är en samling urkassa ursäkter till att inte ta till sig feedback:

  • Så har jag alltid gjort!
  • Min förra chef/kollega/sambo hade inget emot det!
  • Det är bara sån jag är
 

Dela på sociala medier

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Hur kan vi hjälpa dig?

Beskriv kortfattat vad vi skulle kunna hjälpa till med så hör vi av oss.